Гісторыя ААТ "Аршанскі авіярамонтны завод"

Гісторыя ААТ "Аршанскі авіярамонтны завод"

Ваенныя гады

Гісторыя ААТ «Аршанскі авіярамонтны заводу» бярэ свой пачатак у першыя дні Вялікай Айчыннай вайны.

12 ліпеня 1941 года, на станцыі «Бесклапотнае» Ленінградскай вобласці завершана фарміраванне 2-га авіяцыйна-рамонтнага цягніка Ваенна-Паветраных сіл Балтыйскага флоту.

6 крытых вагонаў і дзясятак чыгуначных платформаў - сталі першай баявой і вытворчай базай нашага завода.

Грунтуючыся на станцыі Iссакогорка Архангельскай вобласці, выязныя брыгады забяспечвалі рамонт самалётаў, матораў, ўзбраення і спецабсталявання баявых частак авіяцыі ВПС Паўночнага флота, якая бараніла Савецкае Запаляр'е і караваны судоў пастаўляюць грузы па «ленд-лізу».

З 1941 па 1945 гады на прадпрыемстве быў засвоены рамонт 33 тыпаў баявых самалётаў, у тым ліку 6 замежнай вытворчасці, і 25 тыпаў авіярухавікоў. У прыватнасці, на прадпрыемстве рамантаваліся самалёты Пэ-2, Пэ-3, І-16, МіГ-3, З-2, Р-5, УЦI-2, Як-9, Іі-2, Як-9У, Як-1 , Як-7У, ЛаГГ-3, Дуглас, Харрыкейн, Кiццiхоук, Мэрлін, Аэракобра.

16.12.1946г. 2-ой авіяцыйна-рамонтны цягнік переформируется ў 2-ю рухомую авіярамонтнага базу / паштовы нумар - палявая пошта № 26995 і перабазіруецца на аэрадром «Данское» у склад Чарнаморскага Флота. На працягу 10 гадоў частка вырабляла рамонт самалётаў і авіяцыйных рухавікоў у інтарэсах баявой авіяцыі, а 12 студзеня 1956 года перададзена ў распараджэнне 12-га Ваенна-Марскога авіяцыйнага вучылішча лётчыкаў, перадыслацыравана на станцыю «Талкай» Куйбышаўскай чыгункі, дзе і асвоіла рамонт самалётаў МІГ -15 з рэактыўным рухавіком.

Серыйны выпуск, пачаты ў пачатку 50-х гадоў, сучаснага, рэактыўнага далёкага бамбавіка ТУ-16, носьбіта ядзернай зброі - патрабаваў і стварэння сучаснай рамонтнай базы.

У ліпені 1956 году 2-я авіярамонтнага база перадаецца ў склад ВПС, а з 24 снежня 1956 года атрымоўвае новае месца дыслакацыі - аэрадром «Балбасава» і задачу на засваенне рамонту - самалёта ТУ-16.

З гэтага моманту 2-й авіярамонтны цягнік становіцца 571-м авіярамонтным заводам Міністэрства абароны СССР. Налічваючы каля 200 чалавек асабовага складу, частку ў неймаверна кароткія тэрміны стварыла вытворчую базу і ўжо 8 ліпеня 1957 года выдала з рамонту першы самалёт ТУ-16.

Вайсковая часць 21656 (наш завод) 9 красавіка 1964 г. была перакладзеная на штат авіярамонтнага завода і стала вядучай у ВПС краіны па рамонце цяжкай бамбавальнай авіяцыі. Прадпрыемству быў прысвоены статус 571 завода па рамонце авіяцыйнай тэхнікі 3-й катэгорыі.

 Да 1965 годзе ў цэхах завода праводзіўся сярэдні рамонт да 60 самалётаў ТУ-16, а каля 1970 быў засвоены капітальны рамонт самалёта ТУ-16. Прадпрыемства атрымлівае статус авіярамонтнага завода 1-й катэгорыі.


Прымаючы непасрэдны ўдзел у гераічнай абароне Ленінграда, авiярамонтнiкi сваёй працай і баявым майстэрствам здолелі вярнуць у строй больш за 140 самалётаў і каля 180 авіяматораў. За ўзорнае выкананне загадаў, цярпенне, стойкасць і мужнасць - увесь асабісты склад часткі быў заслужана ўзнагароджаны медалём "За абарону Ленінграда".

Увесну 1945 гады асабісты склад 2-га авіярамонтнага цягніка прымаў актыўны ўдзел у баях за ўзяцце горада-крэпасці Кенігсберг. За мужнасць і ўзорнае выкананне баявых заданняў Загадам Вярхоўнага Галоўнакамандуючага ўсяму асабоваму складу часткі была аб'яўлена падзяка (Загад Вярхоўнага галоўнакамандуючага ад 09.04.1945г. №333) і ўручана медаль «За ўзяцце Кенігсберга» (Указ Прэзідыума Вярхоўнага Савета СССР ад 09.06.1945г.)

Вялікую Перамогу частка сустрэла ў г. Кольберг (Памеранія), дзе прымала актыўны ўдзел у канчатковым разгроме нямецка-фашысцкіх войскаў.

1950-1970 гады

На працягу 10 гадоў частка вырабляла рамонт самалётаў і авіяцыйных рухавікоў у інтарэсах баявой авіяцыі, а 12 студзеня 1956 года перададзена ў распараджэнне 12-га Ваенна-Марскога авіяцыйнага вучылішча лётчыкаў, перадыслацыравана на станцыю «Талкай» Куйбышаўскай чыгункі, дзе і асвоіла рамонт самалётаў МІГ -15 з рэактыўным рухавіком.

Серыйны выпуск, пачаты ў пачатку 50-х гадоў, сучаснага, рэактыўнага далёкага бамбавіка ТУ-16, носьбіта ядзернай зброі - патрабаваў і стварэння сучаснай рамонтнай базы.

У ліпені 1956 году 2-я авіярамонтнага база перадаецца ў склад ВПС, а з 24 снежня 1956 года атрымоўвае новае месца дыслакацыі - аэрадром «Балбасава» і задачу на засваенне рамонту - самалёта ТУ-16.

З гэтага моманту 2-й авіярамонтны цягнік становіцца 571-м авіярамонтным заводам Міністэрства абароны СССР. Налічваючы каля 200 чалавек асабовага складу, частку ў неймаверна кароткія тэрміны стварыла вытворчую базу і ўжо 8 ліпеня 1957 года выдала з рамонту першы самалёт ТУ-16.

Вайсковая часць 21656 (наш завод) 9 красавіка 1964 г. была перакладзеная на штат авіярамонтнага завода і стала вядучай у ВПС краіны па рамонце цяжкай бамбавальнай авіяцыі. Прадпрыемству быў прысвоены статус 571 завода па рамонце авіяцыйнай тэхнікі 3-й катэгорыі.

 Да 1965 годзе ў цэхах завода праводзіўся сярэдні рамонт да 60 самалётаў ТУ-16, а каля 1970 быў засвоены капітальны рамонт самалёта ТУ-16. Прадпрыемства атрымлівае статус авіярамонтнага завода 1-й катэгорыі.

1970-2000 гады

Да 1965 годзе ў цэхах завода праводзіўся сярэдні рамонт да 60 самалётаў ТУ-16, а каля 1970 быў засвоены капітальны рамонт самалёта ТУ-16. Прадпрыемства атрымлівае статус авіярамонтнага завода 1-й катэгорыі.

У 1980 годзе завод пачынае асвойваць рамонт самалётаў трэцяга пакалення ТУ-22М2.

У 1991 годзе завод прыступіў да рамонту самалётаў Ту-22М3. Усяго на нашым прадпрыемстве адрамантавана самалётаў: ТУ-16-1726; ТУ-22м2-52; ТУ-22м3-14. Рамонт самалётаў ТУ-16 спынены ў 1985 годзе.

Аднак распад Савецкага Саюза і рэзкае скарачэнне выдаткаў на абарону стала найцяжкім ударам па прадпрыемстве. У рамках скарачэння ўзбраенняў самалёты Ту-22М3 былі выведзеныя на тэрыторыю Расіі, а 571-й авіярамонтны завод перададзены ў падпарадкаванне Міністэрства абароны Рэспублікі Беларусь. У гэтых вельмі складаных умовах было прынята рашэнне асвойваць рамонт новых відаў авіятэхнікі, якія будуць карыстацца попытам у змяніліся эканамічных і палітычных умовах. Арганізуецца непрофільнае вытворчасць, асвойваецца рамонт новых агрэгатаў і сістэм розных паветраных судоў прымаецца рашэнне, і завод ў 1993 годзе прыступіў да засваення рамонту верталёта Мі-8 і ўжо 04.05.1994г. першы адрамантаваны на заводзе верталёт МІ-8Т перададзены заказчыку.

У 1995 годзе быў прыняты Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь № 126 "Аб павышэнні эфектыўнасці кіравання авіяцыяй". У мэтах выканання гэтага Указа, 571 АРЗ Мінабароны перададзены ў вядзенне Дзяржаўнага камітэта па авіяцыі Рэспублікі Беларусь. Гэтым жа распараджэннем было загадана захаваць за Аршанскім АРЗ заказы на рамонт ваеннай авіятэхнікі.

Для вырашэння пытанняў загрузкі, у тым ліку і нашага завода, у 1997 годзе было створана аб'яднанне «Белавiярамонт».

У святле гэтых рашэнняў Аршанскі АРЗ прыступіў да засваення рамонту пасажырскіх самалётаў Ту-134. Усяго на прадпрыемстве адрамантавана 7 адзінак авіяцыйнай тэхнікі дадзенага тыпу.

У 1998 годзе прадпрыемства першым сярод дзяржпрадпрыемстваў СНД атрымала Сертыфікат рамонтных арганізацый СПР-12 Міждзяржаўнага Авіяцыйнага Камітэта і Дзяржаўнага Камітэта па авіяцыі Рэспублікі Беларусь на рамонт верталётаў Мі-8 ўсіх мадыфікацый. На сапраўдны момант прадпрыемства ўжо некалькі разоў паспяхова праходзіць рэсертыфікацыю.

 ААТ «Аршанскі авіярамонтны завод» мае ліцэнзію Дзяржаўнага ваенна-прамысловага камітэта Рэспублікі Беларусь на права заняцця знешнеэканамічнай дзейнасцю з таварамі спецыфічнага прызначэння (прадукцыя і паслугі ваеннага і двайнога прызначэння).

2000 гады

27 лістапада 2009 года - Дзяржаўнае прадпрыемства «Аршанскі авіярамонтны завод» ператвораны ў адкрытае акцыянернае таварыства «Аршанскі авіярамонтны завод».

08.09.2008г. на аэрадром прызямліўся верталёт МІ-26, 12.09.2008г. падпісаны акт аб прыёмцы і завод прыступіў да засваення рамонту самага вялікага ў свеце верталёта.

17.06.2015г. на ЛІС завадскога аэрадрома ААТ «Аршанскі авіярамонтны завод» завершаны наземныя і лётныя выпрабаванні самага вялікага ў свеце верталёта МІ-26 пасля выканання капітальнага рамонту. Шматгадовыя намаганні завадчан па засваенні рамонту дадзенага тыпу паветраных судоў завяршыліся паспяхова - завод асвоіў рамонт МІ-26, а Міністэрства абароны Рэспублікі Беларусь атрымала верталёт, якому завадчане далі другое жыццё.

У адпаведнасці з распараджэннем Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь №355рп ад 30.12.2011г., паміж Рэспублікай Беларусь у асобе Міністэрства транспарту і камунікацый Рэспублікі Беларусь, АТ «Матор Січ» (Украіна) і ЗАТ «Сістэмы інвестыцый і інавацый» (Рэспубліка Беларусь) заключаны інвестыцыйны дагавор , які зарэгістраваны ў Дзяржаўным рэестры інвестыцыйных дагавораў Міністэрства эканомікі Рэспублікі Беларусь 03 лютага 2012 года. за №IД-970. Інвестыцыйным дагаворам прадугледжана рэалізацыя інвестыцыйнага праекта комплекснага развіцця ААТ «Аршанскі авіярамонтны завод». Але з пастаўленай задачай названыя акцыянеры да ўсталяванага тэрміна не справіліся.

11.07.2018г. прадпрыемства наведаў Прэзідэнт рэспублікі Беларусь А.Р. Лукашэнка, які прыняў рашэнне аб вяртанні прадпрыемства ва ўласнасць дзяржавы.

У адпаведнасці з Распараджэннем Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 20.07.2018г №148рп «Аб набыцці акцый», акцыі завода цалкам выкупленыя ў былых акцыянераў і перададзены ў гаспадарчае вядзенне ГВТУП «Белспецзнештэхніка».

 Сёння завод ўпэўнена глядзіць у будучыню. За апошнія гады аб'ём заказаў па рамонце авіятэхнікі павялічыўся ў некалькі разоў. Нашымі партнёрамі з'яўляюцца дзесяткі фірмаў і арганізацыяў з васьмі краін свету. Трывалае фінансавае становішча, высокую якасць паслуг і няўхільнае выкананне прадпрыемствам сваіх дамоўных абавязацельстваў набыло павагу партнёраў і забяспечыла заводу стабільнае становішча на рынку рамонту авіятэхнікі.